Land Rover Defender 110 HT tdi

tilbage til forside

Denne side er lavet for, at nye private importører af  Land Rovere (selvfølgelig) forhåbentlig kan få det lidt lettere, end jeg har haft det. Hvis jeg kan hjælpe med uddybende spørgsmål, kan du sende en mail til torp@dlgtele.dk 

Herover ses Defenderen da den ankom til DK.
Bilen er fundet på www.mobile.de  men jeg har også ledt på www.autoscout.de .
Da jeg havde fundet den bil jeg ønskede, sendte jeg en mail med det samme, og efterfølgende ringede jeg til forhandleren, for at vise min seriøsitet. Efter en del spørgsmål fra mig og svar fra forhandleren, hvorefter forhandleren faxede mig en aftale om køb af pågældende bil + et kopi af den officielle brugtvognsaftale - den var på tysk. Det kan godt være at jeg er naiv, men når der forligger en officiel stykke papir vedr. handel med brugte biler, tænker jeg at. - tja! - så må det vel være en forhandler der er til at stole på, - og det var han. Jeg underskrev, at den bil ville jeg købe og faxede aftalen tilbage. Så var den bil "købt". Den forhandler jeg handlede med var autoriseret Land Rover forhandler Matzker Kfz-technik GmbH, Robert-Perthel-Strasse 31 50739 Köln, tel. *45 221-5463236. www.matzker.de  Han har mellem 40 og 80 brugte defendere stående, stort set kun defendere og gav mig en rigtig god behandling. Betaling kontant i euro.
 Jeg betalte 12.800 euro - speedometeret  stod på  173.000 km. - alder 04-1998.
Alt blev tjekket inden jeg fik vognen udleveret, bremser , olie, styretøj, det der ikke var i orden blev udskiftet. Jeg tror godt det kan betale sig  at købe hos forhandler, hvis man ikke er en hardcore-land-rover-freak med tjek på ovenstående ting.

Derefter kørte vi, min søn og jeg, bilen til Danmark med prøvenummerplader beskrevet herunder.

Transport til Danmark: Man kan i Tyskland købe tyske prøvenummerplader der gælder i 5 dage. Med disse nummerplader må man køre i tyskland i 5 dage - det kan ikke betale sig at lade være, da der også er inkluderet ansvarsforsikring. Den forhandler jeg købte min Land Rover ved, havde ordnet det for mig. Prisen for disse nummerplader kan ikke være særlig høj - jeg fik ingen ekstra regning. Ved grænsen mellem Tyskland og Danmark skifter man over til danske prøvenummerplader, som man har lejet inden afrejsen til Tyskland. (100 kr. i døgnet - hentes på det lokale motorkontor). 

Indregistrering som varevogn: Jeg købte en 9 personers Land Rover Defender 110 Tdi Stw - 5 dørs. Og den skulle ombygges.
Alle sæder (minus forsæder) blev fjernet, alle anordninger der smager/lugter af personvogn - sikkerhedsseler, beslag blev fjernet (låsebeslag til første bagsæde har jeg ladet blive - ingen har brokket sig). Håndtag til at rulle bagsædepassagerernes vinduer blev fjernet, håndtagene til de bagerste vinduer - skydevinduer fik en træbolt med skiver og møtrikker så de ikke kan åbnes. Gitter med "bøjlestang" blev monteret. "Bøjlestangen" blev monteret imellem håndtagene øverst i siderne. Gitterets "fod" blev placeret der hvor "graven" til bagsædepassagernes ben slutter ned mod varerummet. Det er lidt omstændigt da gitteret og bøjlestangen bliver leveret uden koblingsmulighed, man skal selv bore huller i bøjlestangen der hvor gitterets små stænger skal stikke ind i bøjlestangen for at låse gitteret fast. se billedserie - kommer senere. Gitteret blev købt hos Glad i Kalundborg (Land Rover forhandler) 

Vigtige telefonnumre og oplysninger:

Forsikring: Du skal ha' kontaktet dit forsikringsselskab og ha' tilsendt et forsikringsbevis - det hvide kort (Lovpligtig ansvarsforsikring for motorkøretøj).

Vejeseddel: Tyskerne har forskellige vejesystemer, nogle delstater vejer med fører og fuld tank andre ikke. Derfor vil der blive krævet, at du får fortaget en vejning af vognen. (jeg var heldig synsmanden bad mig køre hen for at få bilen vejet og derefter komme tilbage, jeg har hørt om andre der bare måtte komme igen til et nyt syn - normalt 14 dages forsinkelse). Det kostede 150 kr. inkl. moms. Det er nok umuligt at undgå at få en betinget godkendelse, da jeg i hvert fald ikke var i stand til at forudse synsmandens vurdering af totalvægt og lasteevne. Kør hen til nærmeste bil inspektions sted og forespørg om nærmeste vejer.

Bilsyn - 1. gangs registreringssyn. (Ved varevogne skal der ikke forgår toldsyn). www.bilsyn.dk kan ikke bruges da man mangler et registrerings nummer, i stedet skal man ringe på 70 13 18 18 lokal 5 eller 70 13 12 12 for at få booking nummer og kontrolkode, det er vigtigt at ha' bilens stellnummer parat. Inden syn skal der udfyldes en "Anmeldelse til syn og/eller registrering af motorkøretøjer m.v.".

Betaling af registreringsafgift
Ved betaling af registreringsafgift skal en varevogn fremvises hos told og skat. I mit tilfælde betalte jeg præcis 30% af købsprisen i Tyskland. Mit told område er Kalundborg  tlf. 72 37 30 00 find dit område på www.toldogskat.dk  For at få en foreløbig vurdering skal der indsendes formular 21.009 (kan hentes på ovenstående hjemmeside) og kopi af registreringsattesten . Den første betaling er kun ud fra en foreløbig vurdering, derefter kan man vælge en skrivebordsvurdering eller en fremvisning. Hvis bilen er i alm. god stand og man ikke gider bruge tid på at møde op til fremvisning, som i mit tilfælde ville være København, kan man fortrække en skrivebordsvurdering. Er man ikke tilfreds med skrivebordsvurderingen, kan man derefter lave indsigelser.
Jeg har betalt 29.800 + 4200 (regning ca. 8 mdr. senere) = 34.000 kr. i 30% registrerings syn.

Bilsyn, forsikring og betaling af afgift er nu klar og så af sted til motorkontor efter nummerplader. 

20 dage efter jeg tog af sted for at  hente Defenderen var den indregistreret på gule plader.    
(Billeder af Defenderens indvendig indretning kommer senere).